To-trins-modellen

Fra Holstebro HTX Wiki
Spring til navigation Spring til søgning
To-trins-modellen.

To-Trins modellen fortæller om, hvordan folk danner deres mening under indflydelse af meningsdannere som der bliver påvirket af massemedierne. Så i følge denne model, kommer ideerne fra massemedierne ud til indflydelsesledere, og derfra ud til en bredere befolkning.

Overblik

To-trins modellen tager udgangspunkt i studier fortaget af de 2 medie forskere Elihu Katz og Paul Lazarsfeld. De mener netop at, massemedierne sjældent går ind og påvirker modtageren, modsat kanylemodellen, på en måde så modtageren ikke går ind, og bliver påvirket passivt som kanylemodellen[1] påstår. Derimod går den blot ind og bekræfter forskellige holdninger, normer og værdier. På trods af at budskabet går ind og rammer de enkelte individer der skal gå ind og afkode det på samme måde som via Et-trins-modellen. Dog mener Elihu Katz og Paul Lazarsfeld, at modtagerne skal opfattes som en gruppe, med en form for leder. Det kan være en leder i form af opinionsleder, meningsdanner eller i det hele taget en person der står for endeligt at afgøre ting af betydning.

Det Katz og Lazarsfeld mener med dette er ikke at det er vigtigt at budskabet går ind og påvirker folk, som f.eks. trendsættere indenfor mode eller boligindretning, men at det givne budskab aldrig går ind og påvirker folk på den samme måde. Budskabet går ikke rent ind, fordi at afkodningen er forskellige fra person til person. [2]

Påvirkning

Modellen ovenover viser hvordan to-trins-modellen kommer til udtryk via sin funktion. Mediet går ud til en person i en gruppe som afkoder budskabet. Den person det går ud til er en person af betydning i gruppe, altså en form for beslutningstager. Fra beslutningstageren går budskabet ud til de andre medlemmer i gruppe, og det budskab kan være forskellige, af hængende af hvem beslutningstageren er og hvordan han vælger at afkode det. Han går så ind og påvirker gruppes mening, til at blive det sammen som hans.

Eksempel

Går man ind og kigger på hvordan teorien vil blive brugt i praksis, kan man eventuelt gå ind og se på eksempelvis finansverdenen. Medierne går eksempelvis ud og fortæller at der er en finanskrise på vej. Denne besked går ud til en eventuel arbejdsgiver der tager stilling til om han tror det vil komme til at påvirke ham eller ej. Ud fra dette danner han en mening som "smitter" af på de arbejdene under ham.

Her kan du se en forklaring af to-trins-modellen, på engelsk.[3]

Referencer

  1. Det kommunikerende menneske S.29, af Claus Bangsholm
  2. http://studieabc.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=115 Studie ABC
  3. http://www.youtube.com/watch?v=csGHExeP3uA The Two Step Flow Theory