Kanylemodellen

Fra Holstebro HTX Wiki
Spring til navigation Spring til søgning
Kanylemodellen.png

Kanylemodellen er baseret på Laswell's kommunikations model. Modellen bygger på opfattelsen at massemedier kan, ligesom en kanyle, sprøjte værdier, holdninger og normer ind i modtageren. Modtageren i kanylemodellen bliver set som værende passiv, det er bland andet derfor at den ikke længere tages i brug. Udfra den teori bagved kanylemodellen siges det også at medierne kan påvirke modtagerens handlinger og meninger.

Kanylemodellens forskellige dele

Afsender

Afsender er i kanylemodellen massemedier, som fx. Tv, hvor modtageren ikke kan kommunikere med afsenderen, eller helt traditionelt - det modellen er udviklet omkring - den der vil kommunikere ved hjælp af en plakat.

Indkodning

Afsenderens Kodning af det som ønskes at kommunikeres til modtageren.

Støj

Støj kan forhindre modtageren i at modtage budskabet.

Afkodning

Modtagerens afkodning af budskabet.

Modtager

Modtageren er de personer afsenderen vil sende sit budskab til. I kanylemodellen tager modtageren indholdet passivt til sig, og bliver påvirket af afsenderens meninger og handlinger.

Eksempel

Ifølge kanylemodellen kan en film om biltyveri altså få modtageren til at selv at stjæle biler.


Referencer

Det Kommunikerende Menneske s.28

http://www.rtgkom.dk/wiki/Kanyle-modellen


Læst korrektur af Christian D