En-til-mange

Fra Holstebro HTX Wiki
Spring til navigation Spring til søgning

Et medie som formidler et budskab fra én afsender til mange modtagere kaldes en-til-mange kommunikation eller massekommuniktion. Afsenderen kan vælge hvilken information der fremvises og dermed have en effekt på modtageren, afhængende af den ønskede virkning på modtageren.

Kendetegn

De træk som kendetegner en-til-mange kommunikation er:

Indirekte

Kommunikationen sker ikke direkte til modtagerene, men igennem et medie, som fx radio, film og tv

Envej

Det er én afsender som sender beskeden til mange modtagere enkeltvis. Modtagerene kan som regel ikke give feedback til afsenderen.

Upersonlig eller anonym

Der tages ikke hensyn til modtagerenes individuelle interesser og behov.

Samtlige modtagere

Mange personer modtager den samme besked, i visse medier sker dette samtidig for modtagerene, ved fx Tv eller radio, men kan også ske på forskellige tidspunkter, ved fx internettet og aviser.

Indholdet

De budskaber som sendes i en-til-mange kommunikation kan inddeles i fire kategorier:

- Information, som fx nyheder

- Meningstilkendegivelser

- Underholdning

- Reklamer


Eksempel på En-til-mange kommunikation

Afsenderen ved en-til-mange kommunikation, er fx. en journalist for DR, som formidler et budskab i gennem et medie som i dette tilfælde er TV. Denne journalist sender budskabet ud til flere tusinde seere.


Referencer

http://www.ohsosocial.dk/tag/kommunikation/

http://studieabc.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=115