Kommunikations-modeller
Kommunikations modeller bliver brugt når man skal kommunikere et budskab/produkt til brugeren. Inden en kommunikations model skal laves, så er det vigtigt at man har fundet ud af hvilken gruppe af befolkningen/målgruppe man har tænkt sig at ramme. Der er både unge og gamle, liberalister og socialister. Det er altså i bund og grund ikke muligt at lave en kommunikation som rammer hele befolkningen, men kommunikations planen skal hjælpe med at ramme 100% rigtig på den målgruppe man vil henvende sig til.
Forskellige kommunikations modeller
Laswells model
Laswells model var den første kommunikations model, og er i bund og grund stillet op på samme måde som mange af de andre modeller. Modellerne der bliver brugt i dag er dog meget mere detaljerede og indeholder derfor flere trin. Det var amerikaneren Harold D. Laswell der i 1930'erne lavede denne model, det er selvfølgelig derfor den hedder Laswell modellen. Modellen blev faktisk kaldt for Kanyle modellen fordi den blev stillet op ligesom en kanyle. Modellen består af 5 trin, Afsender, Budskab, Medie, Kodning og Modtager. Som alle kommunikations modeller så starter modellen med en afsender. Det er jo den person/firma eller anden som har et produkt eller budskab der skal sendes ud til modtageren. Derefter har man som sagt Budskabet som skal sendes ud. For at sende et budskab ud så skal man finde ud af hvilken målgruppe man vil sende ud, og derefter skal man finde ud af hvilket medie målgruppen ofte bruger. Det kan være en radiokanal, tv kanal eller internet sider. Det er altså vigtigt at kende sin bruger for at få succes med sit budskab. Kodningen er det sidste trin inden hele indholdet bliver "sendt" ind i modtageren. Her skal man finde ud af hvilke virkemidler man skal bruge for at modtageren bliver påvirket. Det kan være at din målgruppe er de unge som skal købe et skateboard. Kodningen kunne derfor være at du havde en professionel skater som kører på dette skateboard og derfor er så god til at køre på boardet. Du skal altså sørge for at friste modtageren. Kanyle modellen handler altså om at du skal lave en blanding som kan "kurere" modtageren så personen "får det godt" (køber dit produkt/hører dit budskab).[1]
AIDA modellen
AIDA modellen er en af de aller mest brugte kommunikations modeller, og bliver ofte brugt når der skal laves reklamer. Modellen består af fire trin. Attention, Interest, Desire og Action. Hver af de fire trins første bogstav er altså dem der danner grund for navnet AIDA. Attention er det aller første og vigtigste trin. Som navnet siger så skal man skabe opmærksomhed, man skal altså sørge for at modtageren ligger mærke til reklamen og derfor stopper op. Dette trin kaldes også for stop effekten. Næste trin er interest. Her skal man sørge for at man har lavet reklamen så den er spænende, og personen bliver interesseret i produktet. Næste trin er desire. I dette trin skal der skabes en lyst overfor brugeren, så personen gerne vil eje produktet. Hvis man mestrer dette trin så bliver det muligt for dig at få en person til at købe et produkt uden at mangle det eller overhovedet kommer til at bruge det. Sidste trin er action, her skal du få brugeren til selv at gøre noget. Det kan gøres enten ved at brugeren køber produktet med det samme, eller at personen søger mere viden om produktet. Dette trin vil ikke blive udnyttet fuldt ud hvis ikke de andre trin har virket ordentligt [2]Fil:Hej.jpg
Referencer
<references>
- ↑ Bog(Kommunikations/IT-C(side18-19)Af.Peder Meyhoff)
- ↑ https://sites.google.com/site/danskfag/vaerktoejer/aida-modellen